Zelfverzekerd Engels Spreken

Is zelfvertrouwen belangrijker dan perfectie?

Als Business English docent hoor ik het mezelf vaak zeggen: een vloeiende uitspraak en zelfvertrouwen zijn belangrijker dan perfectie. Waarom? Omdat luisteraars de voorkeur geven aan een gesprekspartner die met vertrouwen spreekt boven iemand die onzeker klinkt. Daar worden we zelf namelijk ook ongemakkelijk van. Hoe nauwkeurig en foutloos diegene ook is. Dit wordt ook wel het “Don Draper” effect genoemd (voor wie nu denkt: wie? Don is de charmante hoofdrolspeler in een bekende Amerikaanse tv-serie).

Zelfvertrouwen is simpelweg aantrekkelijk. En hoe meelevend of kritisch we ook zijn, we werken allemaal liever met collega’s die zelfverzekerd overkomen.

Mocht je Mad Men nog nooit gezien hebben: Don Draper (gespeeld door Jon Hamm) is de ongelooflijk charmante en zelfverzekerde reclame-executive die alle deals sluit en iedereen om zijn vinger windt. Don straalt vertrouwen uit. Hij houdt altijd zijn hoofd koel, weet altijd precies wat hij moet zeggen, en ziet er daarbij ook nog eens goed uit. Zijn personage straalt zó veel zelfvertrouwen uit dat hij een popcultuur icoon is geworden. Hoewel Don natuurlijk zijn moedertaal spreekt, en niet de onzekerheden ervaart zoals bij een nieuwe taal, kunnen we hier toch iets van leren.

Wat Don ons laat zien, is dat zelfvertrouwen een enorme impact heeft op hoe we overkomen op anderen. Zelfs in situaties waarin je de taal misschien nog niet helemaal perfect beheerst, kan het uitstralen van zelfvertrouwen je boodschap krachtiger maken. Mensen luisteren graag naar iemand die overtuigend en vloeiend spreekt, zelfs als er af en toe een kleine fout wordt gemaakt.

In een zakelijke omgeving kan zelfverzekerd spreken deuren openen, je geloofwaardigheid vergroten, en gesprekken soepeler laten verlopen. Daarom is het voor niet-native speakers van Engels vaak veel belangrijker om zich te concentreren op vloeiend spreken en zelfvertrouwen, in plaats van je zorgen te maken om iedere mogelijke fout.

Inhoudsopgave: Zelfverzekerd Engels Spreken

In deze blog bespreken we 7 punten die je kunnen helpen om zelfverzekerd zakelijk Engels te spreken met collega’s en klanten:

  1. Overwinnen van de affectieve filter
  2. Zelfverzekerd Business English spreken
  3. De zelfvertrouwen cirkel
  4. Een beetje zelfvertrouwen = meer zelfvertrouwen
  5. Fouten boven aarzeling
  6. De zelfverzekerde Engelse spreker
  7. Vloeiendheid in plaats van perfectie

1. Angst is de vijand. Zelfvertrouwen is het doel

Angst kan een grote hindernis zijn bij het spreken van Engels. Het verstoort de toegang van je brein tot de juiste woorden en zinnen. Experts in het leren van een tweede taal noemen dit de affectieve filter. Heb je ooit het gevoel gehad dat je vastzit, dat je de woorden gewoon niet kunt vinden? Dat gevoel wordt vaak erger als je je alleen maar richt op je fouten. In plaats daarvan is het belangrijk om te leren in een stimulerende omgeving. Echte gesprekken en het goede gebruik van de taal helpen je om deze filter te overwinnen en meer zelfvertrouwen op te bouwen.

2. Zelfverzekerd zakelijk Engels spreken draait niet zozeer om wat je zegt, maar om hoe je het zegt

Wanneer je zelfverzekerd zakelijk Engels spreekt, gaat het niet alleen om de inhoud van je boodschap, maar vooral om de manier waarop je deze overbrengt. Denk aan Don Draper, de charismatische reclame-expert uit Mad Men. Zijn zelfverzekerdheid en ontspannen manier van spreken kunnen ons veel leren over effectieve communicatie. Als je op een vloeiende en ontspannen manier spreekt, kom je in wat we de “cirkel van zelfvertrouwen” noemen.

3. De “cirkel van zelfvertrouwen” begint met coherente eenheden van betekenis die vloeiend worden gesproken

Door een paar belangrijke zinnen te leren, je verhaal helder te structureren en je punt beknopt uit te leggen, kun je ervoor zorgen dat je publiek je begrijpt, zelfs als je af en toe een grammaticale fout maakt. Het draait allemaal om duidelijkheid en structuur, en hoe beter je deze beheerst, hoe meer vertrouwen je zult uitstralen tijdens het spreken.

4. Wanneer je je goed voelt heb je meer zelfvertrouwen, wat je vloeiendheid in Business English ondersteunt

Wanneer je je goed voelt, zal dat je zelfvertrouwen vergroten. Dit helpt je om vloeiend Engels te spreken. Denk aan het volgende proces: als anderen je begrijpen, heb je een belangrijke feedbackloop voltooid: vloeiend Engels spreken leidt tot succes, wat weer vertrouwen geeft. Dit vertrouwen zorgt ervoor dat je nog vloeiender gaat spreken, wat leidt tot nog meer succes en uiteindelijk nog meer zelfvertrouwen. Het is een positieve spiraal!

5. Waarom tolereren collega’s en bazen fouten beter dan aarzeling?

Waarom geven we de voorkeur aan iemand die vloeiend Engels spreekt boven iemand die grammaticaal correct is, maar aarzelt? Dit komt omdat we sociale en empathische wezens zijn. Wanneer we iemand zien aarzelen en worstelen met woorden, voelen we die spanning ook. Het kan ons ongemakkelijk maken. We willen graag met iemand samenwerken die zelfverzekerd en vloeiend is.

6. Vergelijk dit met de zelfverzekerde spreker in zakelijk Engels

De zelfverzekerde spreker gaat door, alsof hun grammaticale fouten niet belangrijk zijn. Dat maakt hen aantrekkelijk voor ons! Omdat zij ontspannen zijn, kunnen wij dat ook zijn. We willen naar hen luisteren, omdat ze ons op hun gemak stellen. Zelfvertrouwen straalt af en creëert een omgeving waarin iedereen beter kan communiceren.

7. Het doel van training in gesproken zakelijk Engels is niet perfectie, maar zelfvertrouwen en vloeiendheid

Het belangrijkste doel van training in gesproken zakelijk Engels is niet dat je perfect leert spreken, maar dat je zelfvertrouwen en vloeiendheid ontwikkelt. Het is essentieel om te leren spreken met zelfvertrouwen, en dat kan door veel te oefenen met de ondersteuning van een coach of leraar. Zij helpen je om net zo vloeiend en zelfverzekerd Engels te spreken als je dat in je moedertaal doet. Natuurlijk kunnen en moeten fouten gecorrigeerd worden, maar dat mag niet ten koste gaan van je vloeiendheid. Een goede leraar weet hoe hij de balans kan vinden tussen vloeiendheid en nauwkeurigheid.

Samengevat: Zelfverzekerd Engels Spreken

Pas op met cursussen voor gesproken zakelijk Engels die zich te veel richten op grammatica en nauwkeurigheid. Het verbeteren van grammaticale nauwkeurigheid is waardevol, maar alleen nauwkeurig zijn maakt je luisteraars niet gelukkig.

Onze docenten trainen zakelijke professionals voor echte situaties – niet voor middelbare school grammatica-examens. Daarom is ons belangrijkste doel om sprekers een goede fluency te geven, zodat zij met zelfvertrouwen in zakelijk Engels kunnen communiceren. Uiteraard corrigeren we fouten, maar het is vooral belangrijk om leerlingen de structuur en woordenschat te bieden die ze nodig hebben om dóór te spreken – om gesproken zinnen en gedachten soepel af te maken. Dat is onze eerste prioriteit!

Wil je meer weten over onze InCompany om je team zelfverzekerd Business English te laten spreken? 

Auteur: Brenda de Jong-Pauley, Director, The English Center of Amsterdam, 19 January 2021

Bijgewerkt door: Eva, Business English Trainer, 28 October 2024

Vertaling: L. de Ruijter

Wat onze studenten van ons vinden: Bezoek TrustPilot voor geverifieerde beoordelingen.

chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram