Presentatie in het Engels

Zakelijk Presenteren in English? Presentatie in het Engels– Zachte vaardigheden en slimme gewoonten.

In dit artikel over presentatie in het Engels, neem je een diepe duik in zakelijke presentaties in het Engels, waarbij je vooral kijkt naar de zachte vaardigheden en slimme gewoonten die bijdragen aan succesvolle, boeiende presentaties waar je trots op bent en waarvan je publiek onder de indruk is. Heb je binnenkort een belangrijke bedrijfspresentatie? Moet het in het Engels?

Liever over Business English Presentations in het Engels lezen?

Bekijk onze Masterclass Zakelijk Engels. Zes uur tot succes.

Of heb je een voorkeur voor een intensieve cursus? Mischien een spoedcursus zakelijk Engels in Amsterdam?

Je toolkit voor bedrijfspresentaties bevat advies over-

  • Gesproken Engels: uitspraak, intonatie, en meer.
  • Je intentie/doel begrijpen.
  • Wat zijn de belangrijkste punten?
  • Je toon (register) kiezen.
  • Informatie verzamelen + een overzicht maken.
  • Het schrijven en repeteren van je presentatie script.
  • Lichaamstaal en handgebaren.
  • Tijdmanagement.
  • Je publiek betrekken
  • Vragen behandelen.
  • Tech- en apparatuur controle.

Voordat je aan dit artikel begint, wees een assertieve lezer en zoek gewoon de items hieronder die nuttig zijn voor JOU. Sommige van deze tips maken misschien al deel uit van je presentatie voorbereidingsproces (geweldig!), maar andere kunnen nieuwe, waardevolle vaardigheden zijn. Dus scroll er doorheen, neem wat je nodig hebt en laat de rest liggen. Maar eerst…

Je gesproken Engels. Ben je klaar voor je presentatie in het Engels?

Maak voor je volgende bedrijfspresentatie een eerlijke inventarisatie van je gesproken Engels. Hoe is je uitspraak, articulatie, intonatie, stemkwaliteit, spreeksnelheid, pauzes/zinnen? Ben je gemakkelijk te begrijpen? Klinkt je stem aangenaam voor je publiek of is hij staccato, hard, hoog, nasaal, vlak (zonder intonatie) of haperend (zonder vloeiendheid)?

Lees meer over de test Gesproken Engels van het English Center.

Lees meer over in-company trainingen zakelijk Engels in Amsterdam en online.

Liever in Engels over bedrijfsopleidingen lezen? Go to our page: In-company Business English training.

Uitspraak voor je zakelijke presentatie in het Engels.

Accenten en uitspraak zijn een groot onderwerp, maar het komt erop neer dat wanneer je Engels te veel klank fouten bevat, zoals klank vervangingen of ontbrekende klanken, je Engels vermoeiend kan zijn om te volgen en moeilijk te begrijpen. Accenten kunnen prima zijn en een bepaalde charme aan je Engels toevoegen, maar het is het beste om uit te zoeken welke fouten je maakt en hoe significant ze zijn. Met andere woorden: belemmeren ze de communicatie? Als dat zo is, moet je die fouten herstellen. Zo eenvoudig is het.

Laat je uitspraak van gesproken Engels professioneel evalueren, want je vrienden zullen het je niet vertellen! En als je voor de “gouden standaard” wilt gaan, een bijna-native geluid, kun je een gratis intakegesprek aanvragen voor meer informatie over coaching bij gesproken Engels en accent reductie.

Stem kwaliteit.

Wat is een goede stem? Wat is goede stemkwaliteit in een bepaalde taal? Dat hangt af van de taal. Wees je ervan bewust dat de “normale” stemkwaliteit in je moedertaal heel anders kan zijn dan wat het Engelse ook aangenaam vindt. Dat maakt een ander taal geluid niet goed of fout, maar het is een praktische kwestie dat je een Engelstalig publiek niet wilt irriteren, verwarren of vervelen. Zakendoen is competitief en je geluid moet je publiek aanspreken.

Als uw gesproken Engels verbetering behoeft, neem contact op met The English Center. Wij kunnen u helpen!

Op zoek naar een relevant boek van een top spreker van Ted.com? Kijk dan eens naar Julian Treasure’s, “Hoe je gehoord wordt: Geheimen voor krachtig spreken en luisteren.” Of misschien “Ted Talks” van Chris Anderson. Beide boeken zijn overal verkrijgbaar.

Oké, welk geluid wordt als het beste beschouwd in het Engels?

De populairste Engelse stem is een keel- of borststem met een relatief lage toonhoogte. Het wordt ook wel “de vader stem” genoemd, ongeacht het geslacht. Deze stem wekt vertrouwen op en stelt je publiek automatisch op zijn gemak. Als je al een gemiddelde tot lage stem hebt, dan heb je geluk! Zo niet, dan zijn er manieren om te proberen je stemhoogte te verlagen. Lees “Hoe je stem dieper maken”.

Is mijn stem te nasaal?

Als je denkt dat je misschien door je neus praat, probeer dan deze kleine test. Zeg “ah” op je normale manier. Knijp dan met je vingers je neusgaten samen zodat er geen lucht meer uit kan. Herhaal dan de ah-klank. Als de klank niet stopt of van kwaliteit verandert, heb je geen nasale stem. Een nasale stem wordt in het Engels over het algemeen niet aantrekkelijk gevonden, hoewel de Amerikaanse actrice Fran Drescher er haar handelsmerk van maakte in het populaire tv-programma “The Nanny”.

Een nasale of ongebruikelijke stem kan een aanwinst zijn voor zakelijke presentaties, voice-overwerk, enz… – dus als je een ongebruikelijke stem hebt en je kunt of wilt hem niet repareren, omarm hem dan!

Spreektempo en zinsopbouw voor presentaties in het Engels.

Hoe snel moet ik spreken als ik een zakelijke presentatie geef? Tempo heeft, net als toonhoogte, de neiging om omhoog te gaan wanneer we onder druk staan. Houd je tempo onder controle om je publiek de tijd te geven om te verwerken wat je zegt. Probeer geen indruk te maken door snel te spreken. Je laat je luisteraars alleen maar achter; zonder genoeg tijd om de betekenis van je woorden te begrijpen. En ga niet snel omdat je denkt dat mensen je fouten niet zullen opmerken als je snel genoeg gaat. Of ze zullen denken dat je goed Engels spreekt omdat je het snel doet. Dat werkt niet.

De beste presentatoren hebben een gematigd tempo en gebruiken frasering (pauzes) om betekenisvolle eenheden van spraak af te bakenen. Luister naar Obama. Hij fraseert geweldig: hij levert hapklare eenheden van betekenis die op elkaar voortbouwen en de luisteraar zachtjes en zelfverzekerd precies op het pad leidt dat hij heeft gekozen. Geen luisteraar blijft achter met zijn deskundige fasering!

Bekijk deze verzameling van Obama toespraak fragmenten van NBC News.

150 woorden per minuut is een goed spreektempo voor je zakelijke presentatie in het Engels.

De meeste experts zeggen dat ongeveer 150 WPM een goed tempo is voor een zakelijke presentatie. Lees je script met je timer aan om je tempo te berekenen en doe je best om niet te versnellen als je op het podium staat.

Als je je snelheid onder controle houdt, geef je mensen niet alleen genoeg tijd om te verwerken wat je zegt, maar straal je ook vertrouwen uit. Het is alsof je de luisteraars laat weten: “Hé, dit is mijn tijd.” ” Ik heb iets waardevols te zeggen en ik ga me er niet doorheen haasten.”

Taal muziek? In een bedrijfspresentatie ….? Ja!

Zorg ervoor dat je intonatie (het op en neer gaan, snel en langzaam, strekken en samentrekken van Engelse woorden en zinnen) correct gebruikt om betekenis over te brengen. Zonder de juiste intonatie zal je Engelse presentatie betekenis missen. Laat me dat herhalen. Je gesproken Engels zal betekenis missen in het oor van de luisteraar omdat Engels afhankelijk is van taal muziek (intonatie) om betekenis over te brengen. Zonder het juiste gebruik van intonatie kan je Engelse presentatie verwarrend, saai, levenloos of gewoon lui klinken.

Nadat je je instrument (je stem) hebt voorbereid, kun je verder gaan. Daarna…

Het is jouw presentatie. Wat is je bedoeling?

Bepaal voor jezelf het doel van de presentatie. Waarom geef je deze presentatie? Identificeer het hoofddoel van je presentatie; ken je motivatie. Dit is interne informatie en kan al dan niet worden gedeeld met het publiek, maar net zoals een acteur de motivatie van zijn personage moet kennen, moet jij weten waarom je het podium opgaat en gaat presenteren! Of het nu gaat om een standaard wekelijkse presentatie voor je team of om een topprestatie voor de top van een onderneming, weet wat je “waarom” is.

Takeaways voor bedrijfspresentaties in het Engels.

Vraag jezelf af: Wat zijn de beoogde takeaways voor deze zakelijke presentatie? Takeaways zijn de belangrijkste gedachten en feiten die het publiek niet zal vergeten. Dit zijn meestal hapklare, memorabele en herhaalbare soundbites. Als het publiek je presentatie verlaat zonder herhaalbare takeaways, dan ben je niet geslaagd.

En denk eens na over hoe je publiek zich moet voelen als ze weggaan? Je zou dit een emotionele takeaway kunnen noemen. Moeten ze zich… voelen?

  • Slim en geïnformeerd?
  • Gerustgesteld en opgelucht?
  • Overtuigd?
  • Uitgedaagd?

Kies een register voor je presentatie in het Engels: niveau van formaliteit.

Je register is simpelweg het niveau van formaliteit die je zult gebruiken. Het is belangrijk om dit goed te doen, maar voor degenen die presenteren voor hun eigen bedrijf, misschien zelfs voor hun eigen team, zal dit super makkelijk zijn. Je kent je bedrijfscultuur perfect. Maar als je niet op kantoor bent of naar het buitenland gaat, houd er dan rekening mee. De bedrijfscultuur neigt hard in de richting van minder formeel, maar het kan verschillen van bedrijf tot bedrijf en zeker van land tot land. Te informeel kan beledigend zijn en te formeel kan je hoogdravend en sociaal afstandelijk/geen empathie tonen. Als extra opmerking: als je het land verlaat, zorg er dan voor dat je goed op de hoogte bent van de sociale normen zodat je niet, zoals wij in het Engels zeggen, “je voet in je mond stopt”.

Verzamel je informatie en maak je overzicht.

Begin je presentatie in het Engels met het verzamelen van informatie in het platform van je keuze. Verzamel de relevante gegevens, feiten en ondersteunende materialen. Begin met het opbouwen van de bedrijfspresentatie in je presentatie platform – welk programma je maar wilt. Natuurlijk heeft je bedrijf waarschijnlijk al een sjabloon in een bepaald platform.

Organiseer je presentatie in een logische structuur met een duidelijke inleiding, hoofdtekst en conclusie. Elk deel moet vloeiend overgaan in het volgende. Zorg ervoor dat het begin en het einde sterk en duidelijk zijn.

Bewerk de opzet voor een verhaallijn. Als je opwinding, spanning of anticipatie kunt creëren, helpt dat om je bedrijfspresentatie tot leven te brengen. Voeg eventueel wat verrassing of humor toe. Zie Nancy Duarte’s “The Secret Structure of Great Talks” voor hulp hierbij.

Begin je bedrijfspresentatie met een haakje.

Een haakje is een geweldige manier om aan het begin de aandacht van je publiek te trekken en ze echt te betrekken. Het kan iets simpels zijn als een interessant feit over je onderwerp, een vraag over je onderwerp die je aan het eind van de presentatie beantwoordt of een grappige uitspraak die betrekking heeft op je onderwerp. “Het belangrijkste is dat je niet begint met dezelfde introductie als de meeste andere presentatoren…..”Hallo, mijn naam is Jane Smith en vandaag ga ik het hebben over ‘De geschiedenis van betonproductie in Nederland’ “. Zzzzzz…..

Dia’s: Beeldmateriaal en tekst voor presentaties in het Engels.

Zoek of ontwerp aantrekkelijke visuals: Maak eenvoudige, duidelijke, boeiende grafische dia’s die je boodschap aanvullen. Houd de schermen overzichtelijk. Gebruik uiteraard de juiste huisstijl.

Weersta de verleiding om veel tekst op je scherm te zetten, want mensen zijn echt geen goede multitaskers (geloof me maar) en ze zullen stoppen met luisteren en beginnen met lezen als ze heel veel kleine lettertjes te zien krijgen. De tekst in je presentatie zou alleen punten moeten bevatten waar je tijdens je presentatie op ingaat…..NIET elk woord dat je zegt. Daarom heet het programma PowerPOINT.

Als een regel of twee tekst zo dwingend is dat je hem op het scherm moet zetten, zet hem dan helemaal alleen op het scherm. Die grote woorden worden snel gelezen en geven aan dat DEZE. WOORDEN. ZIJN. BELANGRIJK.

Als het schema en de dia’s van de bedrijfspresentatie er goed uitzien, ben je klaar.

Schrijf en repeteer je zakelijke presentatie script.

Ja, schrijf een script. Een goede presentatie geven is een stukje theater, dus net als een goede acteur, schrijf en leer je script.

Oefenen, oefenen, oefenen: Oefen het script van je zakelijke presentatie vaak. Oefen om zelfverzekerd en in een aangenaam tempo te spreken. Maak jezelf vertrouwd met je inhoud en visuele hulpmiddelen. De beste manieren om te oefenen zijn staand, met een spiegel, een vriend/partner, met de ingebouwde audio recorder van je telefoon of met de videofunctie van je telefoon.

Luister naar feedback en luister naar je opnames / bekijk je video’s.  Er is altijd ruimte voor verbetering. Blijf oefenen tot je een goed gevoel hebt bij wat je hoort. Het hoeft niet perfect te zijn of inheems te klinken, maar het zou (gezien de beperkte tijd) je persoonlijke beste moeten zijn. Als je je “tekst” kent, voeg die dan toe aan het notitie gedeelte van je scherm (alleen zichtbaar voor jou) of ga voor de “oude school” en gebruik indexkaarten met sleutelwoorden en zinnen om je op de rails te houden met je min of meer gememoriseerde script.

Als je het script eenmaal redelijk goed kent (perfectie is niet vereist), kun je werken aan andere aspecten van je podiumpresentatie, zoals…

Lichaamstaal in presentaties voor presentatie in het Engels.

Lichaamstaal is volgens sommige experts belangrijker dan je woorden. Of dat echt waar is of niet is onbelangrijk, maar wees ervan verzekerd dat lichaamstaal er wel degelijk toe doet. Gebruik deze tips voor een betere lichaamstaal tijdens presentaties.

  • Maak een goede eerste indruk.
  • Kijk naar het publiek en blijf in het centrale deel van het “podium”.
  • Zorg voor een goede houding.
  • Vind je basishouding (handen die natuurlijk langs je zij hangen). Geen handen in zakken, handen op heupen of handen voor je lies. Wring je handen niet.
  • Maak de juiste gebaren.
  • Beweeg, maar loop niet te snel.
  • Doe je best om zelfverzekerde, kalme energie uit te stralen.
  • Houd je oogcontact in een vloeiend patroon waardoor iedereen zich gezien en betrokken voelt.
  • Kijk niet alleen naar mensen met een hoge status, zoals bazen of beleidsmakers. Selectief oogcontact kan ook wijzen op seksisme of racisme.
  • Zorg er in een hybride vergadering voor dat je de mensen op afstand wat “facetime” geeft, maar probeer je rug niet naar het publiek in de zaal te keren. Als je met je voeten op de grond staat en je bovenlichaam een beetje draait, kun je je on- en offline publiek aankijken.
  • Het is OK om één veilige persoon te kiezen (een fan) om regelmatig naar te kijken om je ervan te verzekeren dat je het geweldig doet, maar “share the love” en ZIE iedereen.  
  • Hack: Als je doodsbang bent, kun je een beetje over de hoofden van mensen heen kijken.

Slimme tip #1: Meer over lichaamstaal en plankenkoorts: Uit onderzoek blijkt dat “jezelf groot maken” voordat je het podium opgaat of de vergaderzaal binnen gaat, je kan helpen om je zelfverzekerder te voelen. Bekijk Amy Cuddy’s TED presentatie “Your Body Language May Shape Who You Are”. Het is 69.198.787 keer bekeken!

Slimme tip #2: Gebruik de videorecorder van je telefoon om te zien hoe je er echt uitziet op het podium en bewerk je lichaamstaal dienovereenkomstig.

Slimme tip #3: Bekijk deze geweldige video van de Stanford Graduate School of Business van de Amerikaanse universiteit, “Make Body Language your Superpower.”

Handgebaren voor zakelijke presentaties: Een korte lijst met handgebaren die je publiek helpen om te “onthouden” wat je zegt.

Vanuit je neutrale positie, met je handen op je zij, gebruik je de…

Cadeau: armen in een rechte hoek, ellebogen in, handpalmen omhoog. Gebruik dit gebaar om feiten of opties te geven.

    Tonen: Dit gebaar biedt veel mogelijkheden, maar je moet in lichaamstaal precies ZEGGEN wat je met je woorden zegt. Bijvoorbeeld, “handen op het hart” laat een diep gevoel zien, een hand die omhoog gaat laat een stijgende lijn zien, etc.

    Hakken: Buig je armen vanaf de elleboog en gebruik één of twee handen om een hakkende beweging te maken. Dit gebaar wordt gebruikt om te ondersteunen of om extra kracht toe te voegen aan wat je zegt.

      Tijdmanagement van presentatie in het Engels.

      Wist je dat de maximale lengte voor een Ted Talk 18 minuten is? Natuurlijk kan je bedrijfspresentatie korter zijn, maar wees je ervan bewust dat een langere presentatie betekent dat je harder moet werken om het publiek betrokken te houden.

      Als je aan het repeteren bent, verkort of verleng je je presentatie zodat hij past bij de toegewezen tijd of bij je inhoud. En als er geen vereiste lengte is, plan dan om je presentatie “kort en krachtig” te houden. Blijf ter zake. Wees beknopt en ja, laat ze “smeken om meer.” Oké, genoeg idioom.

      Tijdstip Tip: gebruik de ingebouwde timer op je telefoon om op schema te blijven. Plan vragen en discussies, indien van toepassing. (Later meer over het behandelen van vragen).

      Betrek je publiek.

      Gebruik interactieve elementen, verhalen, opvallende statistieken en beelden die je niet kunt negeren om de aandacht van je publiek te trekken. We leven in een zeer visueel en auditief stimulerende, TikTok-achtige wereld, dus geef geen preek of instructie. “Thou shalt not bore thy audience”. Gebruik je inhoud, stem, lichaamstaal en dia’s om ze gefocust te houden op jou en de informatie die je deelt.

      Vragen over de presentatie?

      In sommige gevallen zul je vragen en deelname tijdens de presentatie willen aanmoedigen. In andere gevallen vraag je het publiek om vragen tot het einde te bewaren, maar in elk geval moet je je voorbereiden op mogelijke vragen. Wees klaar voor verwachte vragen met goed onderbouwde antwoorden. Maar wat gebeurt er als je de vraag niet begrijpt? Dit is een reële en begrijpelijke angst voor presentatoren.

      Probeer deze benadering van vragen.

      Ten eerste, zorg altijd voor een helper in het publiek. Deze persoon (een sterke Engels spreker) zal je helpen met moeilijke vragen. Accepteer vervolgens dat je niet elke vraag zult begrijpen en dat dit niet altijd betekent dat je Engelse luistervaardigheid niet goed genoeg is. Het kan gewoon betekenen dat de vragensteller een sterk accent heeft of een verwarrende woordvolgorde of slechte grammatica gebruikt, enz. Maak je er dus geen zorgen over. Vraag beleefd om de vraag te herhalen. Als je denkt dat je het begrijpt, herhaal dan de vraag en beantwoord hem. Als je de vraag nog steeds niet begrijpt, vraag dan aan je helper om de vraag te herhalen. Als dat niet lukt, zeg dan dat de vragensteller na de presentatie een praatje met je wil maken. Je moet de zaken in beweging houden.

      In een grotere zaal heb je misschien meerdere helpers, die het publiek bedienen met een microfoon en vragen herhalen op een gemakkelijk te begrijpen manier.

      Ook geschikt voor een grote menigte is om de helpers de vragen te laten verzamelen en ze dan aan jou te laten uitspreken. In dat scenario krijg je de vragen niet rechtstreeks uit het publiek en hoef je maar naar één persoon te luisteren (je helper), wiens accent en manier van spreken je kent en gemakkelijk begrijpt.

      Natuurlijk moet je ook oefenen op waarschijnlijke vragen met de beste antwoorden. Onthoud dat het beste antwoord beknopt en “to the point is”. Ga niet maar door. De meeste mensen hebben een vrij korte aandachtsspanne en je moet tijd uittrekken voor meerdere vragen. Blijf niet hangen.

      Presentatie tech & apparatuur check voor je presentatie in het Engels.

      Test alle benodigde apparatuur en technologie (bijv. projector, microfoon, laptop) ruim voor je presentatie. Zorg voor backup plannen in geval van technische problemen. Technische problemen komen vaak voor en als “alle ogen op jou gericht zijn” is het niet prettig om die problemen in realtime te moeten oplossen. En zorg zeker voor een aangewezen technisch assistent die je kan helpen waar nodig en zeker kan inspringen als je een technisch probleem hebt.

      Onthoud tot slot de beroemde uitspraak: “Het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt.” Zelfvertrouwen, enthousiasme, duidelijke taal met een goede formulering voor je presentatie in het Engels plus een aangename stem zorgen samen met een goed gestructureerde boodschap voor een succesvolle presentatie.

      Brenda de Jong-Pauley voor The English Center

      Neem contact op met The English Center over alles wat te maken heeft met trainingen zakelijk Engels. We zijn er om u te helpen slagen in zakelijk Engels.

      Aanbevolen Ted-video’s: Deskundig advies over presentatievaardigheden

      Hoe spreek je zodat mensen willen luisteren (Julian Treasure)

      TEDx East – Nancy Duarte De geheime structuur van goede gesprekken

      TED Studio – Chris Anderson TED’s geheim voor geweldig spreken in het openbaar

      Neem contact op met The English Center.

      Ga terug naar The English Center homepage.

      Vraag je gratis intakegesprek aan.

      chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram